Firmy sprzedające czy też wynajmujące platformy sklepowe roztaczają nas wizją tanich sklepów internetowych. Przy odrobinie szczęścia i dobrej promocji można znaleźć nawet oferty za 25zł miesięcznie netto. Własny sklep internetowy za cenę biletu do kina? Jak to wygląda w praktyce?
Skąd biorą się niejasności dotyczące ceny sklepu internetowego?
Firmy zajmujące się sprzedażą oprogramowania sklepowego, jego udostępniania czy nawet prowadzenia usługi w formie SaaS (software as a service) to przede wszystkim wysoko wyspecjalizowane firmy z branży informatycznej. Ich cenniki zawierają wiele pozycji, które przedsiębiorcy zakładającemu sklep internetowy mogą zupełnie nic nie mówić. Zwraca on uwagę tylko na cenę, która jest zazwyczaj powiększona i przedstawiona w jak najbardziej atrakcyjny sposób.
Stąd faktycznie, samo oprogramowanie sklepu internetowego może kosztować nawet 25zł. Ale zupełnie nic ono nam nie daje w takiej postaci.
Hosting, domena i oprogramowanie sklepu internetowego – cena podstawowa sklepu internetowego
Dobrze, gdy dostawca usług e-commerce przestrzeń dyskową, domenę i samo oprogramowanie liczy jako jedno, tak że nie musimy pamiętać o opłacaniu każdego z tych elementów dodatkowo. Taki pakiet będzie nas już kosztować około 200 zł netto a nie 25 zł, ale będzie już w nim cala podstawa, bez rozbijania na poszczególne czynniki
Koszt szablonu graficznego sklepu internetowego
Dzisiaj już w standardzie udostępnia się klientowi darmowy szablon graficzny (layout). Jest to ułatwienie tylko pozorne. Aby zapewnić realne funkcjonowanie sklepu internetowego należy zadbać o jego atrakcyjny i indywidualny wygląd. Podobnie jak nie mamy zaufania do zaniedbanej budki na ryneczku osiedlowym, tak klient nie będzie miał zaufania do wielokrotnie powielanego, nieciekawego i często posiadającego błędy szablonu graficznego sklepu. W przypadku sklepu internetowego dochodzi jeszcze ergonomia i użyteczność strony (web usability i user experience): czy łatwo znaleźć dany produkt? jak długo trwa składanie zamówienia? Itd.
Dlatego też, mimo że podstawowy layout sklepu internetowego często jest za darmo należy zadbać o swój indywidualny i użyteczny dla klienta wygląd sklepu. Tutaj możemy mówić o jednorazowej opłacie od 2 000 zł do 10 000 zł netto.
Koszt administracji sklepem internetowym
Od strony technicznej nasz sklep już działa, ale nie ma na nim ani jednego produktu. Produkty należy dodać, stworzyć do nich opisy, zrobić zdjęcia i ustalić ceny. Następnie trzeba zarządzać tymi produktami, dodawać nowe, wycofywać stare, zmieniać ceny itd. Należy również obsługiwać zamówienia, wystawiać faktury, pakować produkty itd. Przy założeniu, że wystarczy nam do tego jedna osoba, a siedziba sklepu znajduje się w innym mieście niż Warszawa to jej wynagrodzenie na rękę będzie wynosić około 2 500 zł netto. Czyli dla nas jako pracodawcy będzie to 2 800 zł brutto.
Koszty marketingu i promocji sklepu internetowego
Koszty działań marketingowych to bardzo grząski temat. Chcąc prowadzić sklep internetowy i docierać ze swoją ofertą do klientów, nie możemy sobie pozwolić na rozwiązania „domowe” pozostaje tylko powierzyć działania profesjonalistom. Niestety też, koszty marketingowe wcale nie są tak znacząco mniejsze dla małego sklepu. Niektóre usługi będą kosztować tyle samo. Prowadzenie bloga i social media, pozycjonowanie sklepu, ewentualne kręcenie filmów promujących itd. – tego typu działania marketingowe mogą być tak samo drogie dla małego sklepu jak i dużego. Będą natomiast różnić się te ceny kanałów promocyjnych, których koszt jest uzależniony od liczby kliknięć, wyświetleń strony czy sprzedaży. Chodzi tutaj o takie źródła ruchu jak AdWords, reklamy remarketingowe czy porównywarki cen.
Pozwalając sobie na symulację kosztów tanich, ale solidnych usług marketingowych mogą one plasować się następująco:
- Prowadzenie bloga firmowego: 1 200 zł na miesiąc
- Prowadzenie fan page: 400 zł na miesiąc
- Pozycjonowanie sklepu internetowego: minimum 1 000 zł na miesiąc
- Kampanie AdWords w tym PLA: 2 000 zł na miesiąc
- Porównywarki cen: 1 000 zł na miesiąc
- E-mail marketing: 500 zł na miesiąc
- Programy afiliacyjne: 1 000 zł na miesiąc
Podsumowując nawet najmniejszy sklep internetowy powinien wydawać w miesiącu minimum 6 000 zł netto na marketing, aby móc realnie konkurować z większą i będącą dłużej na rynku konkurencją.
Koszty usług zewnętrznych
Na koniec zostały jeszcze do omówienia usługi, które najczęściej podlegają indywidualnym negocjacją, a ich kosz jest również dodatkowo uzależniony od skali. Chodzi tutaj przede wszystkim o:
- szybkie płatności online
- usługi kurierskie
Do tej listy można jeszcze dodać takie usługi jak:
- fulfillment
- dropshipping
Przy założeniu jednak, że zaczynamy zakładać sklep internetowy, a nie rozwijać już istniejący to z tego typu usług można zrezygnować na start.
Jak widać powyższe wyliczenia znacznie się różnią od początkowej kwoty 25zł na start. Założenie własnego sklepu internetowego jest tak samo kosztowne jak założenie każdego innego biznesu. Warto też skorzystać z ofert platform sklepowych, które nie zaniżają swoich cen, posiadają kompleksowy wachlarz rozwiązań e-commerce – nawet jeśli ich oferta nie wydaje się ani łatwa do zrozumienia ani wyjątkowo tania, jak np. oferta IdoSell Shop: https://www.idosell.com/pl/shop/pricelist/cennik-ile-kosztuje-sklep-internetowy-w-iai-shop-com/