Kadry i płace – samodzielna obsługa czy usługi outsourcingowe?

Każda firma musi rozliczać swoich pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami z zakresu Kodeksu pracy, ubezpieczeń społecznych, podatków. To rozległy dział wiedzy, a prawo w tym zakresie często się zmienia, dlatego najczęściej zajmuje się tym oddzielny specjalista. Można też obsługę kadrowo-płacową zlecić firmie zewnętrznej.

Czy firma musi mieć własny dział kadr i płac?

Przedsiębiorca ma prawo zatrudniać pracowników według własnych kryteriów, ale w kwestiach formalnych pełnej dowolności już nie ma. Z pracownikiem należy podpisać umowę, a od pensji trzeba odprowadzać podatki oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Podatki i składki to nie wszystko, bo przy obliczaniu pensji uwzględnia się jeszcze nadgodziny, zwolnienia lekarskie, urlopy, delegacje, nagrody, a każdy zatrudniony pracownik musi mieć założoną teczkę z aktami osobowymi – obecnie dokumentację pracowniczą można prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej.

Za nieprawidłowo prowadzoną dokumentację personalną oraz za błędy przy naliczeniu wynagrodzeń przedsiębiorcom grożą wysokie kary, dlatego takich spraw lepiej pilnować na bieżąco. Nie oznacza to jednak, że firma musi mieć własny dział kadr i płac – jeśli nie chce mieć u siebie takiego specjalisty na etacie, może skorzystać z usług outsourcingowych w 3ba.

Obsługa kadrowo-płacowa realizowana przez firmę zewnętrzną jest wygodnym rozwiązaniem, ponieważ można indywidualnie ustalić zakres niezbędnych czynności i w razie potrzeby zlecić dodatkowe usługi, np. załatwianie spraw urzędowych, optymalizację kosztów, zarządzanie wynikami. Obsługa odbywa się zgodnie z RODO, a klient otrzymuje gwarancję poufności wrażliwych danych.

Kiedy opłaca się outsourcing obsługi kadrowo-płacowej?

Outsourcing może być korzystny finansowo dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości i profilu działalności. Zespół Doradczy 3ba zatrudnia wysokiej klasy specjalistów, którzy stale podnoszą swoje kwalifikacje i aktualizują wiedzę dotyczącą kadr oraz wynagrodzeń – klient korzysta z ich umiejętności, nie musi się jednak troszczyć o ich szkolenia tak jak w przypadku specjalisty zatrudnionego na etacie. Przy outsourcingu odpada także problem urlopów i zastępstw, jak również nie ma kosztów związanych z organizacją dodatkowego stanowiska pracy.

Poprzedni artykułUbezpieczenia społeczne i zdrowotne w Norwegii: Jak zabezpieczyć siebie i swoich pracowników?
Następny artykułObieg dokumentów w firmie – Tradycyjny czy elektroniczny?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj