Czasem stała pensja może nie wystarczyć, by odpowiednio zmotywować pracowników. Z kolei różnego rodzaju bonusy mogą nie trafić w ich potrzeby i oczekiwania. Co wobec tego zrobić? Może najlepiej zdecydować się na system kafeteryjny?
Co to jest system kafeteryjny?
Co motywuje pracowników do rzetelnej, wytrwałej pracy? Oczywiście wynagrodzenie. Nie ma się co oszukiwać – raczej nie pracujemy dla własnej przyjemności. W pracy zarobkowej chodzi o te bardziej wymierne korzyści. Jednak przez długie lata obserwacji, co wpływa na wydajność pracowników, okazało się, że nie tylko czysto finansowa motywacja tutaj skutkuje. Dlatego firmy zaczęły wprowadzać dodatkowe bonusy, które mogą stanowić niemałą zachętę, by w pracy dawać z siebie wszystko. Bonusem takim może być na przykład karnet na basen czy siłownię, albo zapewnienie opieki medycznej.
Niestety nie każdemu pracownikowi takie odgórnie narzucane formy benefitów są na rękę. Okazało się jednak, że można ten rodzaj wynagrodzenia ulepszyć i pozostawić pracownikom decyzję. Jak możemy się dowiedzieć na https://motivizer.pl/system-kafeteryjny-w-skrocie/, to właśnie jest sedno systemu kafeteryjnego – pracownik sam decyduje o charakterze motywacyjnego bonusu. Z pewnej puli możliwości sam wybiera ten typ wynagrodzenia, który najbardziej mu pasuje.
Działa to w ten sposób, że otrzymuje on pewną określoną kwotę lub liczbę punktów, które może przeznaczyć na te świadczenia, którymi jest najbardziej zainteresowany.
Jakie są rodzaje benefitów do wyboru?
Rodzaje benefitów, które można wybrać w systemach kafeteryjnych, są bardzo zróżnicowane. Wśród tych, które są wybierane najczęściej, znajdują się takie, które pomagają podnieść standard życia, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo i zdrowie – na przykład pakiety ubezpieczeń obejmujących pracowników i ich rodziny czy oferty podstawowej i dodatkowej prywatnej opieki medycznej.
Inne rodzaje benefitów również wspierają ważne życiowe potrzeby. Bony żywieniowe pomogą nam zaoszczędzić na wydatkach w przypadku tych, jak by nie spojrzeć, produktów pierwszej potrzeby, a dofinansowanie kształcenia daje nam większe szanse na zapewnienie dzieciom jak najlepszej edukacji.
Dzięki tego rodzaju benefitom możemy więc w kilku istotnych aspektach podnieść komfort życia, ale są też i takie, które mogą po prostu zapewnić nam to, że dobrze spędzimy swój czas wolny – do tej grupy zaliczyć należy karnety na zajęcia sportowe (basen, siłownia, fitness i inne) i ogólne dofinansowanie wypoczynku.
Jakie są zalety systemów kafeteryjnych?
Największą przewagą, jaką systemy kafeteryjne mają nad innymi rodzajami wynagrodzeń, jest oczywiście możliwość wyboru, jaką pozostawiają pracownikom, a zatem stawianie na elastyczność. Taki system motywuje pracowników lepiej, bo bierze pod uwagę ich indywidualne potrzeby i oczekiwania. Ludzie nie są przecież jednakowi, dlatego odgórne dobieranie i narzucanie pracownikom jednego konkretnego typu bonusu, bez uwzględnienia ich osobistych preferencji, w praktyce może się nie sprawdzać.
Aby skutecznie motywować, taki bonus powinien być właśnie dobrany odpowiednio do potrzeb konkretnego pracownika, te zaś są bardzo różne, zależnie od jego wieku, płci, zainteresowań, sytuacji materialnej i rodzinnej, a nawet osobowości. A skoro trudno o coś, co w równym stopniu zmotywowałoby wszystkich, to umożliwienie pracownikom wyboru tego, co w ich wypadku podziała najlepiej, jest idealnym wyjściem.
Czy lepsza motywacja, płynąca z możliwości wyboru, jest tu jedynym plusem? Z pewnością jest to największa zaleta, ale nie jedyna. By odpowiednio dobierać pulę dostępnych świadczeń, kierownictwo firmy musi na bieżąco monitorować preferencje pracowników (te przecież mogą się z czasem zmieniać), a taka konieczność sama w sobie niejako wymusza zacieśnienie kontaktów między szefem a jego podwładnymi. Dzięki temu kierownictwo jest bliżej ludzi i zacieśniają się więzi w firmie.
Taki rodzaj dodatkowego wynagrodzenia korzystnie wpływa też na wizerunek firmy. Prawdopodobnie wielu spośród pracowników chętnie pochwali się, jaki rodzaj dostępnego w systemie benefitu wybrało i podzieli się swoim zadowoleniem. A taka wieść niesie się w świat, utrwalając pozytywny obraz przedsiębiorstwa.