Książka dla copywritera – czy czytanie pomaga pisać?

Wszyscy, którzy jeszcze jakiś czas temu zwiastowali szybki koniec czytelnictwa, powinni dziś uderzyć się w pierś. Choć wśród naszych rodaków, poziom czytelnictwa nie należy do najwyższych w Europie, według danych Biblioteki Narodowej jedynie 39% Polaków w 2019 roku przeczytało przynajmniej jedną książkę, to czytanie wciąż jest najbardziej rozwijającą mózg czynnością znaną człowiekowi. Jaka zatem będzie najbardziej rozwijająca książka dla copywritera?

Po co czytamy książki?

Zapewne bardzo często słyszeliście od kogoś zdanie „Ja to nie lubię czytać”, choć wydaje się to zaskakujące, są ludzie, którzy w ciągu całego swojego życia nie przeczytali ani jednej książki i to nie dlatego, że nie potrafią. Czytanie przez wielu uznawane jest za nudną czynność, na którą jedynie traci się czas. I w pewnym stopniu trzeba im przyznać rację. Wiem, że wszyscy bookstagramerzy i użytkownicy goodreads’a w tym momencie stracili do mnie szacunek. Tym, którzy są dalej ze mną, wytłumaczę, co miałam na myśli.

  • Skąd wiemy, że dana książka jest dobra?
  • Co to właściwie znaczy, że książka jest dobra?
  • Czy pozycja, która została nagrodzona Nike, musi nam się podobać?

Trudność z odpowiedziami na te pytania polega na tym, że aby odpowiedzieć, trzeba czytać. Z czasem i wiekiem czytelnik wyrabia sobie gust, poszerza swoje horyzonty, rozwija wyobraźnię, kształtuje empatię, zaczyna dostrzegać w literaturze prawdy uniwersalne, które znajdują odzwierciedlenie w otaczającej go rzeczywistości. Dlatego książki mogą inspirować, wskazywać drogę, dawać ukojenie lub nadzieję. Dopiero mając dziesiątki czy setki punktów odniesienia, można subiektywnie stwierdzić, że dana książka jest dobra. Należy również pamiętać, że aby wynieść z literatury jak najwięcej, trzeba stale podnosić poprzeczkę, sięgać po trudniejsze teksty i nowe gatunki.

Patrząc na to, dochodzi się do wniosku, że czytanie tak naprawdę służy jedynie czytaniu. Osoby, które nie potrafią przez brak doświadczenia czytelniczego, motywacji czy wiedzy sięgnąć po odpowiednią pozycję, nie dostrzegą wszystkich życiowych umiejętności, w które czytanie wyposaża mimochodem. Dla nich czas poświęcony na czytanie będzie zmarnowany.

Czy czytanie ułatwia pracę copywriterowi?

Książki dla copywritera są tym, czym farby dla malarza. Bez nich nie powstanie żaden obraz, a gdy choć jednej zabraknie widać to od razu na płótnie. Czytanie poza wrażliwością na świat i erudycją rozwija wiele umiejętności niezbędnych do poprawnego budowania tekstu.

Czytając, rozwija się swoje słownictwo. Im więcej się czyta, tym większy ma się dostęp do trudnych i nowych słów. Wiedza ta jest bardzo przydatna zarówno przy tworzeniu treści, jak i wybieraniu fraz kluczowych.

Kontakt z literaturą pomaga w poprawnym formułowaniu myśli. Dzięki czytaniu popełniamy mniej błędów językowych, ortograficznych czy stylistycznych. Czytanie pomaga również wypracować swój własny styl, uczy jak budować zdania, jak zachować logiczny ciąg wypowiedzi, jakich sformułowań używać.

Doświadczenie czytelnicze pozwoli właściwie ocenić copywriterowi stworzony przez niego tekst. Czytając go, zauważy, czy przekazał te treści, które zamierzał, czy czytelnik ma szanse poprawnie odczytać jego intencje, czy tekst jest logiczny i atrakcyjny.

Jaka jest najlepsza książka dla copywritera?

Po pierwsze będzie to każda książka branżowa, poszerzająca wiedzę z dziedziny marketingu. Ze względu na dynamikę zmian w sferze e-commerce najlepiej sięgać po jak najnowsze pozycje. Dzięki książkom, copywriter zdobędzie wiedzę na temat technicznych aspektów tworzenia tekstu.

Po drugie literatura piękna, rozprawy filozoficzne i poezja. Autorzy tych tekstów do perfekcji opanowali język. Posługują się nim w sposób lekki i finezyjny. Stały kontakt z takimi treściami pozwoli copywriterowi doskonalić styl wypowiedzi.

Po trzecie każda książka na temat, który kogoś interesuje. Praca copywritera to w dużej mierze poszukiwanie informacji. Czytelnik, sięgając po lekturę zaspokaja swój głód wiedzy. Osobę, która chce przekazywać treści innym, powinny cechować ciekawość świata i nieustanna chęć rozwoju.

Nie jest możliwe podanie konkretnych tytułów książek dla copywriterów, które pomogą mu w pisaniu. Jest to sprawa bardzo indywidualnych upodobań. Najważniejszy jest kontakt z tekstem i rozwijanie kompetencji czytelniczych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here