Coraz więcej spółek decyduje się na emisję obligacji korporacyjnych, co jest jednym ze sposobów na pozyskanie dodatkowego kapitału na rozwój nowych projektów oraz na zwiększenie płynności finansowej. Co musisz wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję o wejściu swojej spółki na Giełdę Papierów Wartościowych?
Kto może emitować obligacje korporacyjne?
Na początku należy odpowiedzieć na jedno z najważniejszych pytań: kto może emitować obligacje korporacyjne? Mogą to zrobić wyłącznie przedsiębiorstwa posiadające osobowość prawną, czyli spółki akcyjne, komandytowo-akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Aby dowiedzieć się, czy Twoja firma spełnia wszystkie wymogi emisji obligacji korporacyjnych, warto zgłosić się do jednego z Autoryzowanych Doradców Catalyst, takiego jak BestCapital (o którym więcej przeczytasz na http://bestcapital.pl/dla-firm/obligacje-korporacyjne/). Ponadto musisz wiedzieć, że pełną listę doradców zaakceptowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych znajdziesz na stronie internetowej tej instytucji.
Gdzie emitować papiery dłużne? Rynek pierwotny czy wtórny – co wybrać?
W następnej kolejności należy zastanowić się, gdzie emitować papiery dłużne? Do wyboru masz dwie możliwości – rynek pierwotny oraz wtórny. Czym się różnią?
Na rynku pierwotnym inwestorzy wykupują obligacje bezpośrednio od Ciebie (oczywiście odbywa się to z udziałem instytucji pośredniczących, takich jak biura maklerskie). W ten sposób można stosunkowo szybko pozyskać cały potrzebny kapitał, trudniej jest jednak trafić do docelowej grupy odbiorców, ponieważ cena wejścia jest zbyt wysoka dla przeciętnego inwestora indywidualnego.
Dlatego coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest emisja na rynku wtórnym Catalyst. Na Catalyst handel papierami wartościowymi odbywa się między inwestorami, co zwiększa ich płynność. Jednak czas oczekiwania na zebranie odpowiednich środków może być o wiele dłuższy.
Oferta publiczna i prywatna – jak emitować obligacje korporacyjne?
Jeśli zdecydujesz się na emisję na rynku pierwotnym, masz dwie kolejne możliwości: wypuszczenie obligacji w ramach oferty publicznej lub prywatnej.
Oferta prywatna skierowana jest do 149 imiennie wskazanych inwestorów. Jest znacznie szybsza i prostsza w przeprowadzeniu, do tego koszty z tym związane są niższe. Jednak minusem jest ograniczona liczba odbiorców, którzy dowiedzą się o Twojej spółce. Mimo wszystko, w praktyce ten rodzaj emisji jest najczęściej wybierany.
Informacja o ofercie publicznej powinna dotrzeć do co najmniej 150 anonimowych inwestorów. W praktyce oznacza to, że wiadomość o emisji oraz spółce można rozpowszechniać w źródłach masowego przekazu, co dodatkowo wywołuje efekt marketingowy. Zanim do tego dojdzie, trzeba spełnić szereg ściśle określonych obowiązków informacyjnych, co wydłuża cały proces oraz zwiększa jego koszty. Na ten rodzaj emisji zazwyczaj decydują się wyłącznie bardzo duże spółki.
A czy opłaca się emitować dłużne papiery wartościowe? Dla większości przedsiębiorstw jest to bardziej korzystny sposób na pozyskanie kapitału, niż kredyt bankowy, dlatego można zauważyć coraz większe zainteresowanie tym instrumentem finansowym.