Business Intelligence – na czym polega, co to jest?

Słyszałeś termin Business Intelligence, ale nie wiesz, co oznacza? A może chcesz wdrożyć analitykę biznesową w swojej firmie i zastanawiasz się, jakie korzyści to przyniesie? Mamy odpowiedzi na te pytania, dlatego przejdź do dalszej części artykułu.

Business Intelligence – co to jest?

Business Intelligence (analiza biznesowe) to, według definicji, proces przetwarzania danych w informacje, a tych w praktyczną wiedzę, dzięki której można zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa. Co to w praktyce oznacza? Terminem Business Intelligence nazywane są systemy, aplikacje, programy, które nie tylko zbierają dane, ale także przetwarzają informacje, umożliwiają wysunięcie wniosków, sprawne zarządzanie firmą.

Najlepiej zrozumieć to na konkretnym przykładzie. Najczęściej analiza biznesowa przeprowadzana jest w sytuacji, gdy dana grupa produktów wykazuje słabą sprzedaż i trzeba nie tylko znaleźć przyczynę tego stanu, ale również zastanowić się, jak go zmienić. Jak to rozwiązać?

Aplikacja Business Intelligence może zbierać dane na temat produktów dostępnych zarówno w twojej ofercie, jak i w ofercie konkurencji. Przeanalizowana zostanie ich cena, dostępność, a także podejmowane działania marketingowe. Na podstawie tych czynników można zweryfikować, jakie działania prawdopodobnie wpłyną na podniesienie sprzedaży.

Tutaj warto wiedzieć, że bazą analityki biznesowej są hurtownie danych, które zbierają również informacje z zewnętrznych źródeł. Następnie, dzięki systemom Business Intelligence, dane te ulegają przetworzeniu, analizie. Business Intelligence w usługach firm IT to popularne rozwiązanie, a dedykowane systemy mogą być dopasowane do potrzeb i specyfiki danego biznesu. Dlatego najczęściej poleca się zaprojektowanie indywidualnego oprogramowania, uwzględniającego algorytmy i schematy, które sprawdzą się w twoim przedsiębiorstwie, lecz w innej firmie już niekoniecznie.

Rodzaje systemów Business Intelligence

Najpopularniejszym rodzajem BI są systemy wspierające decyzję, czyli DSS (Decision Support Systems). Umożliwiają analizę danych oraz generowanie raportów, na podstawie których można podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Ich odmianą są EIS, czyli Executive Information Systems – systemy dedykowane kierownictwu wyższego szczebla.

Oprócz tego wyróżnia się GIS (systemy informacji geograficznej, wykorzystywane m.in. przez firmy geotechniczne), MIS (systemy zarządzania informacją), czy CRM (systemy zarządzania relacjami z klientami).

W zależności od rodzaju sprawdzają się w różnych branżach. Z ich pomocą można m.in. określić kategorie potencjalnych klientów, zwiększać efektowność produkcji, tworzyć analizy finansowe w poszukiwaniu optymalizacji kosztów, a nawet weryfikować, jakie byłyby przewidywane konsekwencje określonych decyzji.

Korzyści ze wdrożenia systemów Business Intelligence

Jeszcze cię nie przekonaliśmy? W takim razie na koniec przedstawimy kilka korzyści ze wdrożenia Business Intelligence. Systemy te usprawniają procesy w firmie, ułatwiają podejmowanie kluczowych decyzji oraz umożliwiają optymalizację kosztów, aczkolwiek to już wiesz.

Z praktycznych informacji, dzięki nim możliwe jest skuteczne tworzenie prognoz dla firmy, które ułatwiają planowanie działań długoterminowych. Pozwalają na bieżące weryfikowanie sprzedaży, szybką reakcję na zmianę trendów. Można też stale sprawdzać budżet przedsiębiorstwa, czy spełnione zostały założenia dotyczące zysków, a jeśli nie, jakiego rzędu są to odchylenia.

Wracając znowu do podejmowania decyzji, mniej osób zaangażowanych jest w ten proces, lecz, jednocześnie, ilość trafnych działań się zwiększa. A czy są sytuacje, w których nie opłaca się wdrożyć systemów Business Intelligence? Ze względu na koszt takiej optymalizacji, może to być zbyt drogie dla firm o niskich dochodach lub zatrudniających niewielką ilość pracowników. Natomiast biorąc pod uwagę to, że i tak najczęściej mowa jest o dedykowanych rozwiązaniach, zawsze można skonsultować to ze specjalistami IT, poprosić o wycenę usługi.

Poprzedni artykułAdwokat potrzebny od zaraz
Następny artykułPlatforma sklepów IdoSell we współpracy z Facebookiem, oferuje kompletnie nową integrację do sterowania reklam sklepów internetowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj