Wysokie zarobki, elastyczność i nieskrępowane możliwości. Niemal każdy, kto pracuje na rzecz innych, choć raz zastanawiał się – jakie to uczucie być swoim własnym szefem, móc o wszystkim decydować samodzielnie. Prowadzenie firmy to szereg przywilejów, ale również niemałe ryzyko porażki. Ryzyko, dodajmy, które można znacząco zredukować, dzięki poważnemu podejściu do sprawy i odpowiednim przygotowaniom.
Na co zwrócić uwagę przy zakładaniu firmy?
Zapobiegliwość to tylko jedna z cech, które powinny być bliskie przyszłym przedsiębiorcom i każdemu, kto szanuje swój czas i pieniądze. Umiejętność przewidywania skutków swoich działań oraz zabezpieczania kapitału, pomoże przetrwać przedsiębiorstwu, nawet podczas niekorzystnych okresów. W celu wyrobienia sobie rozsądnej postawy w kontekście prowadzenia działalności, skupimy się na kluczowych aspektach powstawania firmy.
Pomysł na biznes – początki
Zazwyczaj jest tak, że nie wkraczasz na rynek wolny od konkurencji. Twoje przyszłe produkty lub usługi są już obecne u innych (bardziej doświadczonych) podmiotów. Nawet w przypadku, gdy celujesz w tzw. niszę, nie masz pewności, czy w przypadku sukcesu Twojego pomysłu – wkrótce nie powstanie liczna konkurencja. W obu sytuacjach musisz jakoś (pozytywnie) wyróżniać się na tle innych, aby zyskać zadowalającą ilość klientów.
Opracowując pomysł na biznes, odpowiedz sobie szczegółowo na następujące pytania.
- Czy tematyka działalności współgra z Tobą, tzn. czy jest to zajęcie, które chcesz robić przynajmniej w perspektywie najbliższych lat?
- Dlaczego potencjalnym klientom będzie opłacać się skorzystać właśnie z Twoich usług?
- Czy dajesz od siebie (oprócz ewentualnie atrakcyjnych cen) jakąś wartość dodatnią do produktów (np. ponadprzeciętna jakość, innowacje, unikalne wzornictwo)?
- Czy zdołasz zgromadzić środki wystarczające na realizację pomysłu i wstępny marketing?
- Czy pomysł odpowiada realnym potrzebom rynku (np. poprzez zbadanie rynku – ustalenie, czego może brakować konsumentom, a gdzie występuje przesycenie podaży)?
Tych pytań mogłoby być znacznie więcej, jednak większość z nich można zawrzeć w jednym zdaniu – zarobisz na tym, co będzie przydatne/korzystne dla innych.
Pomysł na biznes – realizacja
Istnieją możliwości przetestowania pomysłu, dzięki którym wyrobisz sobie ogólne pojęcie o jego potencjale. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby od razu samemu zakładać firmę – możesz skorzystać z pośrednich rozwiązań m.in. działalności nierejestrowanej (tylko na małą skalę, jednym z warunków jest osiąganie miesięcznego przychodu do 50% wysokości minimalnego wynagrodzenia) lub spróbować współpracy biznesowej z Inkubatorami Przedsiębiorczości (działasz w ramach zewnętrznego podmiotu, wiąże się to z pewnymi ograniczeniami).
Z drugiej strony, jeżeli jesteś pewien własnych możliwości – zmaterializuj swoje idee w profesjonalny biznesplan. Pomoże on przeanalizować Twoje wyobrażenia o prowadzeniu firmy i nada im konkretny kształt, może również przydać się na etapie pozyskiwania wsparcia finansowego na początek prowadzenia działalności.
Rozpoczęcie działalności krok po kroku
Dopóki wizja przedsiębiorstwa znajduje się jedynie w głowie (lub na papierze) – ciężko mówić o zyskach. Gdy decyzja o założeniu firmy już zapadła, a dopracowany biznesplan obiecuje sukces, czas na działanie.
- Określ nazwę firmy i ewentualnie stronę wizerunkową (kolorystyka przewodnia, logo, motto etc.), te rzeczy zostaną z Tobą na dłużej, ważne, aby być z nich zadowolonym.
- Gdy brakuje Ci odpowiednich środków na ambitne plany – rozważ pomoc finansową z zewnątrz(pożyczka od rodziny/znajomych/banku, dotacje z Urzędu Pracy, inwestorzy).
- Zarejestruj swój biznes. Starannie załatw wszelkie formalności(m.in. rodzaj działalności i opodatkowania, kody PKD, bankowe konto firmowe, księgowość).
- Własne zaplecze (biuro, pracownicy, sprzęt) to nie wszystko – przeglądając serwisy ogłoszeniowe sprawdź, co może zaoferować Ci współpraca biznesowa z innymi przedsiębiorcami.
- Nie zapomnij o reklamie. Strona internetowa (oraz marketing online, czyli np. media społecznościowe, programy afiliacyjne, mailing) pomoże Ci w stosunkowo szybkim zyskaniu większej popularności. Jeżeli działasz przede wszystkim na lokalnym rynku i w formie kontaktów bezpośrednich – inwestuj także w materialne formy reklamy(ogłoszenia w prasie, ulotki, wystrój lokalu).
- Adaptuj się do okoliczności. Jeżeli preferowana grupa docelowa nie spełnia Twoich oczekiwań, być może doprecyzuj inny target. Wsłuchuj się w feedback klientów oraz własnych pracowników i odpowiednio reaguj (np. modyfikując zakres usług/towarów, poziom obsługi).
- Nie zniechęcaj się. Jeżeli coś Cię przerasta – używaj rozwiązań bardziej doświadczonych firm, szukaj inspiracji w działaniach konkurencji, poradnikach biznesowych i Internecie. Pamiętaj, że wiele podmiotów świadczy usługi wsparcia dla młodych firm(marketing, informatyzacja, prawo, rekrutacja pracowników).
Stworzenie dobrze prosperującego biznesu zajmuje zwykle dłuższy czas, potrzebny na zaistnienie w świadomości klientów i dostosowaniu swojej działalności do wymogów formalnych oraz do rzeczywistości rynkowej. Jednak z każdym dniem, jako nowy przedsiębiorca będziesz zdobywał cenne doświadczenia. Twoje pomysły i biznesplan, przy odpowiednim zaangażowaniu, mają szansę zaowocować w formie realnych zysków i spełnienia zawodowego.