Podjęcie decyzji kredytowej przez kredytobiorcę obarczone jest dużym ryzykiem. Mimo wszystko można zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami umowy z bankiem i ewentualnym nadmiernym obciążeniem finansowym. Sprawdzamy, czy przedkontraktowa rozmowa z doradcą kredytowym stanowi realne wsparcie dla klientów banków. W czym może pomóc doradca i jaka jest jego rola w całościowym procesie obsługi klienta?
Znaczenie obsługi klienta w procesie kredytowym
Obsługa klienta w sektorze bankowości stanowi bardzo ważny element relacji z klientem. W przypadku bezpośredniego kontaktu klienci oczekują od doradców kredytowych i innych pracowników banku przede wszystkim przygotowania merytorycznego, ale również uważnego zapoznania się z sytuacją, elokwencji, intuicji i profesjonalnej porady. Doradca kredytowy z Banku Spółdzielczego w Poznaniu w rozmowie z nami stwierdził:
Klienci naszego banku oczekują uwzględnienia w ofercie ich indywidualnych potrzeb – dopasowania pakietu usług do możliwości odbiorców. Z moich doświadczeń wynika również, że uprzejma obsługa i zaangażowanie w każdą sprawę, z jaką przychodzi klient, ale bez oceniania i zbędnych emocji to klucz do satysfakcjonującej współpracy.
Powyższą tezę zdają się potwierdzać wyniki badań przeprowadzone w 2011 r. przez Instytut Homo Homini dla Deutsche Bank PBC. Respondenci w większości stwierdzili, że o zadowoleniu z usług bankowych w największym stopniu decyduje uprzejmość obsługi w siedzibie banku. Stwierdziło tak 63% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazł się poziom kompetencji pracowników banku, który jest najważniejszy dla 57,5% badanych.
W czym może pomóc doradca kredytowy?
Decyzja o podpisaniu umowy kredytowej z bankiem nie jest łatwa i wiąże się z wieloletnim obciążeniem finansowym. Dlatego też banki starają się wspomóc konsumentów we właściwej ocenie własnej sytuacji materialnej, oszacowaniu ryzyka i dokładnym dopasowaniu oferty kredytowej do potrzeb. Istotne wsparcie w procesie kredytowym stanowi przedkontraktowa asysta doradcy. Wsparcie eksperta jest wskazane nie tylko w przypadku ubiegania się o kredyt dla firmy, ale również kredyt detaliczny.
Doradca kredytowy:
• w przystępny sposób przekaże wszelkie informacje dotyczące umowy kredytowej i objaśni cechy proponowanego kredytu,
• wskaże możliwe skutki decyzji kredytowej, również te oddalone w czasie,
• poinformuje o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni,
• przedstawi harmonogram spłat i inne narzędzia pomocne w wyjaśnieniu zasad oferty.