Fotografia produktowa czyli zdjęcia produktów na białym tle. Możemy natknąć się na nie na każdym kroku. Fotografie produktów znajdziemy w sklepach internetowych, katalogach, w internetowych portalach aukcyjnych czy w ulotkach. Podstawową cechą zdjęć produktowych jest prezentacja naszego produktu w sposób realistyczny ale jednocześnie zachęcający do zakupu. Dlatego też fotografia produktowa musi wiernie oddawać rzeczywisty wygląd produktu, jego kolory, kształt i pozostałe cechy.
Czy każdy produkt można pokazać za pomocą zdjęć produktów?
Tak, praktycznie wszystkie produkty można sfotografować na białym tle. Fotograf produktowy gości w swoim studio szeroki wachlarz produktów. Zaczynając od drobnej biżuterii, na wielkich maszynach kończąc. Fotografia produktowa może przedstawić zarówno proste przedmioty codziennego użytku takie jak szczoteczka do zębów czy odkurzacz jak również specjalistyczne narzędzia czy dzieła sztuki.
Zdjęcia produktowe nie są zawsze takie same
Wydawać by się mogło, że fotografia produktowa to po prostu ustawienie przedmiotu na białym tle i wykonanie zdjęcia. Nie każdy produkt fotografujemy w ten sam sposób. Zupełnie inaczej musimy przystąpić do realizacji zdjęć produktowych biżuterii niż do fotografowania odzieży. Chodzi tutaj zarówno o sprzęt jak i wymagane doświadczenie, rodzaj oświetlenia czy sposób obróbki komputerowej.
Jaki sprzęt do fotografii produktów?
Jak już wspominaliśmy sprzęt jest jednym ze składników dobrych zdjęć produktów. Fotograf produktowy używa zwykle profesjonalnej klasy lustrzanek lub coraz popularniejszych modeli bezlusterkowych. Dopełnieniem takiego aparatu jest obiektyw równie wysokiej jakości, który pozwoli pokazać wszelkie detale produktu. W fotografii produktowej używa się najczęściej obiektywów o średnim lub nieco dłuższym zakresie ogniskowych. Modele szerokokątne ze względu na duże zniekształcenia obrazu nie są używane nawet przy fotografowaniu dużych gabarytowo produktów. Pamiętajmy, że zależy nam na wiarygodnym, nieprzerysowanym pokazaniu produktu na zdjęciu.
Fotografia produktowa to nie tylko aparat i obiektyw. Bardzo ważnym akcesorium jest statyw, który zapewni nie tylko stabilność naszego zestawu ale również powtarzalność ujęć, niezwykle ważną gdy fotografujemy przedmioty.
Kolejną częścią zestawu do zdjęć produktów jest zaplecze studyjne. Składa się na nie między innymi profesjonalne oświetlenie do fotografii produktowej, statywy do lamp, różnego rodzaju tła.
Profesjonalna fotografia produktowa
Aby zdjęcia produktowe w sklepie internetowym przyciągały uwagę muszą zostać wykonane z należytą starannością. Jeśli oferujemy produkty takie same jak nasza konkurencja jest to niezwykle ważne. Aby nie prowadzić wyniszczającej wojny cenowej warto skupić się na jakości naszej oferty. Pomoże w tym profesjonalna fotografia produktów. Takie zdjęcia produktowe nie mogą kopiować tego co ma konkurencja. Zadbajmy o różnorodność. Spróbujmy sfotografować produkty pod innym kątem, z użyciem innego rodzaju oświetlenia. Może warto aby nasze zdjęcia produktowe miały eleganckie odbicie lub lekki cień przedmiotu. Gdy wybieramy fotografa produktowego nie warto oszczędzać. Pamiętajmy, że zdjęcia produktowe to inwestycja, która zwróci się wielokrotnie. Fotografia produktowa pracuje na nas przez wiele lat po wykonaniu.