Omnichannel to największa broń o wysokim wskaźniku w sprzedaży detalicznej w stosunku do różnych kanałów sprzedaży. Jeśli ktoś zastanawia się omnichannel co to jest to znak, że interesuje go wielokanałowość sprzedaży i ekspansja na nowy rynek.
Zainteresowanie się tym, na czym polega strategia omnichannel jest bardzo ważne, gdyż jest to nie tylko modne słowo. Mądre firmy mogą z jej zastosowaniem wykonać prawdziwy krok na przód poprzez sukcesywne rozszerzenie zakresu działań. Wdrażając strategię omnichannel – doświadczenie, którego konsumenci się i domagają można wiele ugrać, ale należy pamiętać, iż takie podejście samo w sobie nie gwarantuje sukcesu i wyprzedzenia konkurencji, gdyż powoli strategia omnichannel nie jest już super opcją dostępną dla przedsiębiorców, ale raczej standardem.
Sprzedaż detaliczna omnichannel – co to jest?
Konsumenci domagają się wyboru! Strategia omnichannel jest odpowiedzią. Bazując na badaniach wykonanych przez Harvard Business Review (źródło: https://hbr.org/2017/01/a-study-of-46000-shoppers-shows-that-omnichannel-retailing-works), gdzie przepytano 46 000 kupujących okazuje się, że:
- 73% wolało poruszać się po wielu kanałach.
- Tylko 7% kupowało wyłącznie online.
- Tylko 20% robiło zakupy wyłącznie w sklepie stacjonarnym.
Oznacza to, że firmy, które są w stanie zaspokoić to pragnienie oferując konsumentom różnorodność powiązaną z silną sprzedażą wielokanałową, będą tymi, które mają szansę na podbicie nowoczesnego rynku w przyszłości. Dopasowanie do preferencji klienta jest kluczem do zrozumienia omnichannel co to jest i czym będzie dla branży e-commerce w przyszłości.
Sprzedaż detaliczna Omnichannel polega na jednoczeniu każdego kanału sprzedaży tak, aby stworzyć jedno, spójne doświadczenie handlowe. Oznacza to, że klienci mogą przeglądać, kupować, dostarczać, zbierać i zwracać towary za pomocą dowolnej kombinacji kanałów – a ich doświadczenie pozostaje spójne.
To znacznie więcej niż tylko posiadanie fizycznych sklepów na szczycie wielokanałowej operacji e-commerce – to absolutna przyszłość zakupów!
Strategia omnichannel – korzyści dla biznesu
Dzięki omnichannel i poprzez wszystkie kanały sprzedaży jakie obejmuje – Twoja marka właściwie staje się wszechobecna.
Mówimy tutaj o sprzedażach przykładowo na kanałach takich jak:
- witryna internetowa e-commerce (koniecznie w technologii RWD!)
- aplikacje i portale społecznościowe
- sklepy fizyczne
Połączenie tych różnorodnych kanałów w strategii omnichannel pozwala klientom na dużo więcej wygody, niż ma to miejsce w tradycyjnym stylu sprzedaży. Przykładowo – mogą przeglądać ofertę w serwisie społecznościowym, ale kupić produkt na stronie mobilnej, zamawiając z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Inna opcja – dodanie produktu do koszyka przez aplikację mobilną podczas podróży w pociągu i dokończenie zakup na komputerze w biurze z dostarczeniem przedmiotu do domu.
Klient jest najważniejszy – to się nigdy nie zmieni. Zmieniają jednak się jego oczekiwania i gracze na rynku e-commerce chcąc nie odpowiedzieć, muszą się dostosować do zmieniających się trendów.