Marka własna – kapitał przedsiębiorstwa

Marki własne mogą się pochwalić coraz większym udziałem w rynku. Stają się konkurencyjne, a klienci, mając znacznie większą świadomość zakupową niż kiedyś, chętnie je wybierają. Marka własna, czyli private label, to kapitał przedsiębiorstwa z ogromnym potencjałem.

Na czym to polega?

Wybranemu podmiotowi zostaje zlecone wykonanie danego produktu. Finalny artykuł zyskuje na opatrzeniu metką, etykietą czy logo przedsiębiorstwa zlecającego taką usługę. Dzięki temu to właśnie ono ma pełną kontrolę nad produktem, który do wybranych punktów handlowych trafia pod tzw. marką własną.

Marki własne znajdujemy wśród rozmaitych produktów – od tych z branży spożywczej, przez odzież, kończąc na segmencie premium, do których zaliczane są dobra luksusowe.

Zalety dystrybucji produktów pod marką własną

Własna marka to dla przedsiębiorstwa ogromny potencjał. Możliwości rozwoju, zdobywania zaufania klientów i budowania mocnej pozycji na konkurencyjnym rynku. Obecnie private label kojarzy się zarówno z wysoką jakością, innowacyjnością, jak i prestiżem.

Decydując się na produkt tworzony przez wybrany podmiot, a następnie sprzedawany pod firmowym logotypem, unika się pośredników. To zaś owocuje pożądaną optymalizacją kosztów.

Przedsiębiorstwo ma również wspomnianą wcześniej, całkowitą kontrolę nad produktem. Może czuwać nad jego jakością, wyglądem, estetyką, procesem powstawania i testowania. Finalny produkt charakteryzuje danego przedsiębiorcę, jest dla niego czymś indywidualnym, wyróżniającym się na rynku.

Tą drogą łatwo przyciągnąć określoną grupę klientów, dostosowując do ich potrzeb późniejsze kanały dystrybucji, metody promocji i cały marketing.

Jak rozpoznać w sklepie markę własną?

Konsument może samodzielnie, w prosty sposób zweryfikować markę własną i odróżnić ją od marki danej sieci handlowej. Najważniejsze informacje znajdzie bowiem na opakowaniu.

O marce informuje miejsce sprzedaży. Produkty marek własnych są dostępne tylko u określonego detalisty. Produkty sieci handlowych można znaleźć właściwie wszędzie. Liczy się także znaleziona na etykiecie nazwa producenta. W przypadku marek sieci handlowych, ten sam produkt może mieć różnych producentów. Marka własna zazwyczaj oznaczana jest jako „wyprodukowano dla – nazwa sieci – przez – nazwa lub adres producenta”.

Co jeszcze warto wiedzieć

Marki własne podlegają podstawowej klasyfikacji, w której są trzy „półki”:

  • produkty economy – to najniższa półka, najczęściej wśród artykułów spożywczych, i również niska jakość przy obniżonej cenie,
  • value for money – produkty standardowe będące zamiennikami, najczęściej kojarzone z perfumami, czyli niższa cena od oryginałów, mimo bardzo zbliżonej do nich jakości,
  • produkty premium – jedyne na rynku, konkurencyjne, dostępne u wybranego detalisty. To one odpowiadają za wizerunek firmy i są najbardziej doceniane.

Produkty marek własnych to zatem tak naprawdę obopólne korzyści. Przedsiębiorstwo zyskuje lojalnych klientów i buduje swoją mocną pozycję na rynku, a konsumenci mogą liczyć na oczekiwaną jakość.

Poprzedni artykułPieczątka firmowa – jakie wymogi powinna spełniać?
Następny artykułKsiążki Arnaldura Indriðasona

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj