Jak przekonać inwestora do swojego biznesu?

Jak przekonać inwestora do swojego biznesu?

Wiele osób zastanawia się nad założeniem własnego biznesu i tym, w co inwestować? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi, gdyż w każdej branży można osiągnąć zyski, pod warunkiem posiadania odpowiedniej wiedzy teoretycznej, doświadczenia lub przynajmniej dobrze przemyślanego pomysłu. Barierą jest zawsze finansowanie.

Nie zawsze można je uzyskać z banku, dlatego warto zainteresować się funduszami venture capital, które nie są obarczone ryzykiem, pod warunkiem, że przekona się do swojego pomysłu inwestora finansowego. Zatem, jak to uczynić?

Przygotowanie wstępnego projektu, który zainteresuje inwestora

Inwestorzy kapitałowi co dzień dostają setki zgłoszeń od osób, które mają pomysł albo na rozpoczęcie albo na rozwój własnej działalności. Na wstępie trzeba zaznaczyć, że większym powodzeniem cieszą się projekty, które zostają przedstawione przez firmy już działające na rynku i posiadające pierwsze sukcesy. Dochodzą one do momentu, kiedy potrzebne jest im dodatkowe wsparcie finansowe, pozwalające na szybszy rozwój, a ze względu na już wzięty kredyt nie zawsze mogą liczyć na kolejny.

W tej sytuacji pozostaje inwestor, który zaoferuje wkład finansowy i merytoryczny w zamian za czasowe przejęcie części udziałów. I tu dochodzimy do kolejnej kwestii. Inwestor zaangażuje się z większym przekonaniem w projekt, gdzie przejmie na czas określony jedynie część mniejszościową udziałów, gdyż wyjście z takiej inwestycji jest dla niego łatwiejsze. Oczywiście nie bez szans są osoby, które dopiero rozpoczynają działalność, jednak ich projekt musi być innowacyjny i zachęcający, a także dobrze przygotowany pod względem merytorycznym.

Musisz wiedzieć, w co inwestować i sprawdzić czy ktoś Cię już nie ubiegł

Kiedy już przejdziesz przez pierwsze „sito” selekcji, czeka Cię pierwsze spotkanie z potencjalnym inwestorem. Do tego etapu musisz dobrze się przygotować. Ważne jest przygotowanie prezentacji, najlepiej w formie multimedialnej lub graficznej. Jednak sama oprawa nie wystarczy. Wskaże wprawdzie na zaangażowanie w projekt, ale spowoduje również szereg pytań, poprzez które inwestor będzie chciał sprawdzić, jaka jest twoja wiedza na temat branży.

Przede wszystkim konieczne jest zatem wykonanie dobrego biznesowego badania rynku, w celu sprawdzenia czy produkt rzeczywiście jest innowacyjny. Dlatego trzeba „przekopać się” przez wszystkie dostępne źródła i sprawdzić potencjalną konkurencję, a następnie dokonać rzetelnej analizy, która wskaże dlaczego twój produkt jest bardziej rozwinięty technologicznie czy ciekawszy od produktu konkurencji.

Jeśli do tego uda Ci się przeprowadzić badania preferencji klientów, ich opinii na temat produktu i stopnia zainteresowania, to inwestor będzie miał pewność, że przeanalizowałeś obecny rynek i panujące w nim tendencje.

Analiza finansowa projektu biznesowego

Prezentacja to jedno, ale równie istotny jest merytorycznie przygotowany biznesplan, zawierający przede wszystkim analizę finansową projektu, zarówno poniesione koszty, jak i przewidywane zyski w ujęciu krótko i długofalowym. Dobrze jest również przeanalizować przeszkody, i ująć metody, dzięki którym będzie można maksymalnie zniwelować możliwość ich pojawienia się.

Zatem potrzebne są wyliczenia, choćby dotyczące IRR, czyli rentowności danego przedsięwzięcia. Można tu skorzystać z pomocy specjalisty z sektora finansowego. Takie rzetelne przygotowanie może skłoni inwestora finansowego do podjęcia pozytywnej dla Ciebie decyzji. Zależy mu bowiem na wyjściu z inwestycji z zyskiem, zwykle w ciągu 3-5 lat.

Grunt to pewność siebie

Oczywiście poza przygotowaniem merytorycznym ważne jest również przygotowanie mentalne. Można skorzystać z pomocy coacha biznesowego, który pomoże przygotować się do spotkania z inwestorem. Jeśli ma się wystarczająco dużo pewności siebie, przewidywany przebieg rozmowy można przepracować samodzielnie. Obok profesjonalnego biznesplanu ważna jest umiejętność zarażenia inwestora swoim entuzjazmem, co do powodzenia przedsięwzięcia. Może on również wskazać na podstawie swojego doświadczenia modyfikację twojego planu, w co inwestować.

Inwestor finansowy zainteresuje się projektem innowacyjnym. Branża, która jest szczególnie rozwijana to nowe technologie, np. tworzenie aplikacji pomagających w codziennym życiu lub projektowanie inteligentnych systemów bezpieczeństwa. Dużym powodzeniem cieszą się również projekty firm produkujących nowoczesne materiały dla budownictwa. Precyzyjną odpowiedź na to, w co inwestować, znajdziemy w analizie rynku.

Poprzedni artykułJak zaplanować dobrą kampanię produktową – 3 ważne elementy
Następny artykułAbsencja pracownicza – nie w chorobie tkwi problem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj