Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki?

Zdarzyć się może sytuacja, że po kupieniu lokalu od dewelopera zauważymy błędy konstrukcyjne lub inne wady wykonawcze. Jeśli zauważymy wszelkie nieprawidłowości, mamy prawo żądania usunięcia usterek. Pod uwagę warto także wziąć możliwość obniżenia ceny za zakup nieruchomości z ubytkami lub wadami konstrukcyjnymi. W nowych mieszkaniach mogą pojawić się różnego rodzaju niedociągnięcia. Na szczęście nabywców mieszkań chroni zestaw przepisów, znajdujących oparcie w kodeksie cywilnym oraz ustawie o ochronie praw nabywcy przeczytaj poradnik od https://republikawnetrz.pl/

Warto tutaj również sprawdzić zapisy dotyczące usuwania usterek w podpisywanej umowie.

Udana współpraca z deweloperem

Ustawa deweloperska mówi jasno, że odbieranie mieszkania musi odbyć się przy obecności osoby kupującej. To kluczowy moment, aby obejrzeć dokładnie całą nieruchomość i przedstawić deweloperowi wszystkie niedogodności, które nie spełniają wymagań.

W czasie tego spotkania powinien zostać przygotowany protokół. Zgłasza się w nim wszelkie zastrzeżenia dotyczące stanu konstrukcyjnego nieruchomości, błędów budowlanych i uchybień technicznych. Od chwili przedstawienia błędów w protokole, deweloper otrzymuje termin na zbadanie wad oraz znalezienie rozwiązań naprawczych, w tym także często ich usunięcie.

Jeśli do protokołu nie trafią zastrzeżenia, mamy do czynienia ze zjawiskiem „domniemania”, lokal został oddany w stanie idealnym. To może utrudnić sytuację dochodzenia swoich praw przed sądem, jeśli zdecydujemy się właśnie drogą sądową dochodzić swojego prawa jako nabywców nieruchomości.

Jak deweloperzy radzą sobie z wadami?

Każdy deweloper – ma według ustawy – 14 dni na to, aby po podpisaniurozpatrzyć kwestię naprawy usterek. Można wymienić poszczególne elementy wyposażenia, usunąć zarysowania i wady powstałe podczas prac.

Jeżeli deweloper zgodzi się z sugestią kupującego nieruchomość, ma 30 dni na to, by usunąć wszystkie wymienione we wcześniej sporządzonym protokole wady. Datę na usunięcie usterek liczy się naturalnie od momentu podpisania dokumentu.

Zawsze można spróbować porozumieć się co do terminu, jeśli na przeszkodzie stoją inne zobowiązania deweloperskie. Najważniejsze to dojść do konsensusu w kwestii naprawy błędów, termin wykonania zostaje ustalony pomiędzy stronami.

Każdy profesjonalny deweloper, jeśli nie będzie w stanie usunąć danej usterki w czasie 30 dni –  powinien uzasadnić swoje opóźnienie i wskazać termin wykonania pracy.

Jeżeli deweloper nie uznaje wskazanej usterki…

Jeśli deweloper nie będzie chciał uznać i naprawić zaistniałej usterki w sprzedawanej nieruchomości, możesz:

– zrezygnować z przygotowanej wcześniej umowy

– zaproponować, aby cena za lokal została obniżona, jeśli wad nie da się usunąć

– postawić ultimatum – albo „zejście” z ceny, albo usunięcie wad

– wystąpić na drogę sądową

Warto pamiętać także o tym, że sprzedawcy nieruchomości są zwolnieni z odpowiedzialności za usterki dzięki rękojmi, jeśli nabywca mieszkania wiedział wcześniej o usterkach przy podpisywaniu umowy.

Gdy zauważamy wady po czasie…

Wady w nieruchomościach pojawić się mogą dopiero po pewnym czasie użytkowania. W tym wypadku możliwe jest skorzystanie z rękojmi za fizyczne ubytki. Problem ten reguluje kodeks cywilny. Rękojmia nadana jest z mocy prawnej, nie ulega ograniczeniom. Każdy deweloper liczy upływ terminu od chwili ujawnienia wady w czasie korzystania z mieszkania. Sprzedawca powinien otrzymać listowne powiadomienie. Termin rękojmi kończy się w chwili upłynięcia trzech lub pięciu lat od wydania danego lokalu!

Porada eksperta

Poprzedni artykułTerminal płatniczy – szereg korzyści za 0 zł!
Następny artykułCertyfikat zwiększa zaufanie i pomaga pozyskać klientów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj