Dress code biznesowy – poznaj podstawowe zasady

Preferowany styl ubierania się jest indywidualną cechą każdego człowieka. To, co nosimy, w dużej mierze odzwierciedla nasz charakter i wiele mówi o naszych upodobaniach. Choć w niektórych miejscach pracy panuje pełna swoboda co do ubioru, istnieją też takie miejsca, w których pracownicy muszą się ubierać według ściśle określonych reguł.

Dress code, bo o nim mowa, obowiązuje w większości urzędów, banków, a także dużych firm zwanych potoczenie korporacjami. W każdym z tych miejsc pracownik musi zwracać większą uwagę na to, co zakłada do pracy, starając się, aby zarówno styl, jak i kolorystyka ubrań były adekwatne do obowiązujących zasad. Dress code obowiązuje także w biznesie. Trudno wyobrazić sobie właściciela firmy negocjującego zasady współpracy z nowymi kontrahentami ubranego w dresy oraz bluzę z kapturem. Stosowny ubiór na spotkaniach biznesowych nie tylko świadczy o profesjonalizmie danej osoby, ale też jest wyrazem szacunku wobec osoby zaproszonej na spotkanie. Jakie są podstawowe zasady dress code w biznesie? Przekonajmy się.

Czym jest dress code?

Najogólniej rzecz ujmując, dress code to nic innego, jak zbiór zasad dotyczących ubioru przypisanego do konkretnego miejsca lub sytuacji. Okazuje się, że dress code towarzyszy człowiekowi już od najmłodszych lat. Pierwsze zasady stosownego ubioru pojawiają się już w szkole, gdzie dzieci z okazji ważnych wydarzeń oraz uroczystości zakładają tzw. odświętny strój szkolny. Najczęściej tworzą go czarne spodnie lub spódnica oraz biała koszula lub bluzka. W tym zestawieniu zamiast czerni dopuszczalny jest granat.

Analizując styl ubierania się ludzi w różnych okolicznościach, łatwo zauważyć, że dress code towarzyszy niemal każdej sytuacji. Najczęściej jest on jednak nieświadomy. Z założenia bowiem wiemy, że na przyjęcie weselne należy ubrać się odświętnie, a na rozmowę o pracę elegancko. Elegancki strój zakładamy także, siadając do kolacji wigilijnej czy idąc do teatru lub filharmonii. W każdej z tych sytuacji wybór ubrania następuje intuicyjnie. Po prostu wiemy, że tak „wypada”.

Z kolei biznesowy dress code to strój, który obowiązuje w miejscu wykonywania pracy. To, jak bardzo będzie on elegancki, w dużej mierze zależy od samego charakteru pracy, jak również zajmowanego stanowiska. Jednak przyjmuje się, że strój uznawany za biznesowy powinien spełniać kilka podstawowych zasad.

Zasady dress code w biznesie

Bez względu na to, jakie stanowisko pełnimy w danej firmie, idąc do pracy, zawsze powinniśmy założyć strój, który spełnia określone warunki. Pierwszym z nich jest minimalizm i prostota. To cechy, które bardzo często decydują o naszym profesjonalnym wyglądzie w największym stopniu. W tym wypadku najlepiej sprawdza się zasada „im mniej, tym lepiej”. Dotyczy to nie tylko elementów ubioru, ale także doboru dodatków i biżuterii.

Kolejną zasadą biznesowego ubioru jest schludność. Ważne, aby strój zakładany do pracy sprawiał wrażenie dokładnie przemyślanego, a osoba, która ma go na sobie – wrażenie osoby zadbanej. W tym zakresie trzeba zwracać uwagę na szczegóły, nawet te, które z pozoru wydają się mało istotne, takie jak wypastowane buty, dobrze przyszyte guziki, starannie wyprasowane mankiety i kołnierzyki itp.

Ostatni z warunków dress code w pracy dotyczy dopasowania stopnia elegancji ubioru do piastowanego stanowiska. Okazuje się bowiem, że ani zbyt duża elegancja, ani zbyt mała, nieadekwatna do pełnionej funkcji, bywa źle postrzegana. Warto wiec kierować się wyczuciem i umiarem podczas doboru kolejnych elementów biznesowego stroju (1).

Źródło:

  1. „Dress code w biznesie, czyli wszystko co musisz wiedzieć o stroju służbowym”, https://alterweb.pl/-dress-code-w-biznesie-czyli-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-stroju-sluzbowym, data dostępu: 05.12.2021.

Poprzedni artykułKredyt hipoteczny czy gotówkowy – na co zwrócić uwagę przed wyborem?
Następny artykułTaxi Katowice Airport – jak zagwarantować sobie w pełni komfortową podróż?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj