Mówiąc najprościej, silnik elektryczny zamienia energię elektryczną w energię mechaniczną. Osiąga się to dzięki zasadzie indukcji elektromagnetycznej.
Indukcja elektromagnetyczna jest zasadą, która mówi że przewód przenoszący prąd, umieszczony w polu magnetycznym, będzie miał siłę wywieraną na przewodnik proporcjonalny do płynącego prądu i siły pola magnetycznego.
Rozróżnić możemy silniki elektryczne prądu stałego oraz prądu przemiennego. Silniki prądu zmiennego dzielimy na jednofazowe i trójfazowe. Silniki trójfazowe mają grupy uzwojeń fazowych, które są umieszczone w połączeniu z sekwencją fazową linii zasilającej. W ten sposób powstaje wirujące pole wokół wirnika.
Co wziąć pod uwagę przy zakupie silnika?
Istnieje kilka cech, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze silnika, ale najważniejsze są napięcie, prąd, moment obrotowy i prędkość (RPM).
Prąd jest tym, co napędza silnik, a zbyt duży prąd spowoduje uszkodzenie silnika. Prąd roboczy to średnia ilość prądu, którą silnik powinien pobierać przy typowym momencie obrotowym. Jest to maksymalna ilość prądu, jaką silnik powinien móc pobierać, jak również maksymalna moc po pomnożeniu przez napięcie znamionowe.
Napięcie służy do utrzymywania przepływu prądu w sieci. Im wyższe napięcie, tym wyższy moment obrotowy. Napięcie znamionowe silnika wskazuje wartość napięcie podczas pracy. Pamiętaj, aby zastosować zalecane napięcie.
Wartości momentu obrotowego i roboczego również muszą być brane pod uwagę. Moment roboczy to wielkość momentu obrotowego, na jaki silnik został zaprojektowany. Należy zwracać uwagę na wymagany moment obrotowy. Na przykład przy robotach kołowych, dobry moment obrotowy jest równy dobremu przyspieszeniu, ale musisz upewnić się, że moment przeciągnięcia jest wystarczająco silny, aby podnieść ciężar. W tym przypadku moment obrotowy jest ważniejszy niż prędkość.
Prędkość (RPM) w silniku elektrycznym to kolejny element, który trzeba uwzględnić, przy wyborze. Ogólna zasada mówi, że silniki pracują najskuteczniej przy największych prędkościach, ale nie zawsze jest to możliwe, n. p. jeśli wymagana jest skrzynia biegów. Dodanie kół zębatych obniży sprawność silnika, więc weź pod uwagę również redukcję prędkości i momentu obrotowego.
Są to podstawowe parametry do rozważenia przy wyborze silnika. Zastanów się, jaki jest cel i który prąd wykorzystywany jest w danym typie silnika. Specyfikacje, takie jak napięcie, prąd, moment obrotowy i prędkość, określą, który silnik jest najbardziej odpowiedni.