Czym jest metodologia Agile?

Zarządzanie projektami to skomplikowany i złożony proces, który wymaga zaangażowania i dobrej organizacji pracy. Z reguły wydaje nam się, że najważniejsze jest opracowanie planu zgodnie, z którym odbędzie się realizacja projektu. Ale czy wszystko da się zaplanować? I czy warto kurczowo trzymać się harmonogramu? Poznaj metodykę Agile i spójrz na realizację projektów z innej perspektywy.

Co to jest Agile?

Metodologia Agile w ciągu ostatnich lat ciągle zyskuje na popularności, jednak nadal wiele osób nie wie co to jest Agile i na czym się opiera. Agile stanowi styl zarządzania projektami stosowany najczęściej w firmach zajmujących się produkcją oprogramowania, ale można go z powodzeniem wykorzystywać w wielu innych branżach.

Metodologia Agile kładzie szczególny nacisk na:

  • samoorganizację,
  • planowanie adaptacyjne,
  • ciągłe zmiany,
  • szybkie dostarczanie efektów,
  • elastyczny rozwój.

Głównym założeniem Agile jest skrócenie terminów realizacji zleceń oraz zbieraniu informacji zwrotnych. Dzięki takiemu podejściu zespoły stają się bardziej elastyczne, a użytkownicy znacznie szybciej otrzymują udoskonalony produkt.

Agile zbudowane jest z kilku elementów, takich jak:

  • wyobrażenie (co chcemy zbudować, z kim, jakie normy przyjąć),
  • spekulacja (plan, estymacja kosztów, określenie zagrożeń),
  • eksploracja (budowa produktu, spotkania, usuwanie problemów),
  • adaptacja (ocena produktu, burza mózgów, zmiana funkcjonalności, porównanie postępu prac),
  • powrót do spekulacji w razie konieczności (ponowne spekulacje i określenie zmian),
  • zamknięcie (uzgodnienie kwestii finansowych, przydzielenie członków zespołu, podsumowanie projektu).

Metodyka Agile – podstawowe wartości

Wśród kluczowych aspektów dla metodologii Agile znalazły się takie oto wartości:

  • ludzie i interakcje cenniejsi niż procesy i narzędzia,
  • poprawnie działający produkt jest cenniejszy od szczegółowej dokumentacji,
  • współpraca z klientem jest najważniejsza, a już na pewno ważniejsza od negocjacji umów,
  • reagowanie na zmiany jest ważniejsze niż realizacja założonego na początku planu.

Tak naprawdę wszystkie powyższe elementy są wartościowe, jednak niektóre są ważniejsze w perspektywie efektywnej współpracy i skutecznego działania.

Agile – kluczowe pojęcia

Wokół Agile narodziło się wiele sformułowań, które mogą być niezrozumiałe. Poniżej znajdują się najczęściej stosowane pojęcia.

Sprinty

Sprint to czas wyznaczony na realizację określonej liczby zadań. W skład każdego sprintu wchodzi określona liczba historyjek użytkownika.

Historyjki użytkownika

Historyjki użytkownika to kluczowe funkcje lub wymagania, które powinny zostać uwzględnione w projekcie. Każdej historyjce przypisuje się liczbę punktów, określającą stopień trudności realizacji.

Backlog

Backlog to lista funkcji i historyjek użytkownika, wokół których ma być realizowany projekt. Wraz z rozpoczęciem nowego sprintu do zadań w backlogu dodawane są kolejne historyjki.

Scrum Master

Scrum Master to ktoś w rodzaju kierownika projektu, który odpowiada za utrzymanie procesów i uzyskanie korzystnych wyników w zespole. Ponadto służy wsparciem, gdy pojawiają się przeszkody.

Retrospektywy

Retrospektywy to spotkania organizowane po ukończeniu każdego sprintu, aby omówić przebieg realizacji wyznaczonych zadań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here