Czym jest metodologia Agile?

Zarządzanie projektami to skomplikowany i złożony proces, który wymaga zaangażowania i dobrej organizacji pracy. Z reguły wydaje nam się, że najważniejsze jest opracowanie planu zgodnie, z którym odbędzie się realizacja projektu. Ale czy wszystko da się zaplanować? I czy warto kurczowo trzymać się harmonogramu? Poznaj metodykę Agile i spójrz na realizację projektów z innej perspektywy.

Co to jest Agile?

Metodologia Agile w ciągu ostatnich lat ciągle zyskuje na popularności, jednak nadal wiele osób nie wie co to jest Agile i na czym się opiera. Agile stanowi styl zarządzania projektami stosowany najczęściej w firmach zajmujących się produkcją oprogramowania, ale można go z powodzeniem wykorzystywać w wielu innych branżach.

Metodologia Agile kładzie szczególny nacisk na:

  • samoorganizację,
  • planowanie adaptacyjne,
  • ciągłe zmiany,
  • szybkie dostarczanie efektów,
  • elastyczny rozwój.

Głównym założeniem Agile jest skrócenie terminów realizacji zleceń oraz zbieraniu informacji zwrotnych. Dzięki takiemu podejściu zespoły stają się bardziej elastyczne, a użytkownicy znacznie szybciej otrzymują udoskonalony produkt.

Agile zbudowane jest z kilku elementów, takich jak:

  • wyobrażenie (co chcemy zbudować, z kim, jakie normy przyjąć),
  • spekulacja (plan, estymacja kosztów, określenie zagrożeń),
  • eksploracja (budowa produktu, spotkania, usuwanie problemów),
  • adaptacja (ocena produktu, burza mózgów, zmiana funkcjonalności, porównanie postępu prac),
  • powrót do spekulacji w razie konieczności (ponowne spekulacje i określenie zmian),
  • zamknięcie (uzgodnienie kwestii finansowych, przydzielenie członków zespołu, podsumowanie projektu).

Metodyka Agile – podstawowe wartości

Wśród kluczowych aspektów dla metodologii Agile znalazły się takie oto wartości:

  • ludzie i interakcje cenniejsi niż procesy i narzędzia,
  • poprawnie działający produkt jest cenniejszy od szczegółowej dokumentacji,
  • współpraca z klientem jest najważniejsza, a już na pewno ważniejsza od negocjacji umów,
  • reagowanie na zmiany jest ważniejsze niż realizacja założonego na początku planu.

Tak naprawdę wszystkie powyższe elementy są wartościowe, jednak niektóre są ważniejsze w perspektywie efektywnej współpracy i skutecznego działania.

Agile – kluczowe pojęcia

Wokół Agile narodziło się wiele sformułowań, które mogą być niezrozumiałe. Poniżej znajdują się najczęściej stosowane pojęcia.

Sprinty

Sprint to czas wyznaczony na realizację określonej liczby zadań. W skład każdego sprintu wchodzi określona liczba historyjek użytkownika.

Historyjki użytkownika

Historyjki użytkownika to kluczowe funkcje lub wymagania, które powinny zostać uwzględnione w projekcie. Każdej historyjce przypisuje się liczbę punktów, określającą stopień trudności realizacji.

Backlog

Backlog to lista funkcji i historyjek użytkownika, wokół których ma być realizowany projekt. Wraz z rozpoczęciem nowego sprintu do zadań w backlogu dodawane są kolejne historyjki.

Scrum Master

Scrum Master to ktoś w rodzaju kierownika projektu, który odpowiada za utrzymanie procesów i uzyskanie korzystnych wyników w zespole. Ponadto służy wsparciem, gdy pojawiają się przeszkody.

Retrospektywy

Retrospektywy to spotkania organizowane po ukończeniu każdego sprintu, aby omówić przebieg realizacji wyznaczonych zadań.

Poprzedni artykuł232 tysięcy zamontowanych pomp ciepła w Polsce
Następny artykułNaklejki na zamówienie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj