Zarządzanie projektami to skomplikowany i złożony proces, który wymaga zaangażowania i dobrej organizacji pracy. Z reguły wydaje nam się, że najważniejsze jest opracowanie planu zgodnie, z którym odbędzie się realizacja projektu. Ale czy wszystko da się zaplanować? I czy warto kurczowo trzymać się harmonogramu? Poznaj metodykę Agile i spójrz na realizację projektów z innej perspektywy.
Co to jest Agile?
Metodologia Agile w ciągu ostatnich lat ciągle zyskuje na popularności, jednak nadal wiele osób nie wie co to jest Agile i na czym się opiera. Agile stanowi styl zarządzania projektami stosowany najczęściej w firmach zajmujących się produkcją oprogramowania, ale można go z powodzeniem wykorzystywać w wielu innych branżach.
Metodologia Agile kładzie szczególny nacisk na:
- samoorganizację,
- planowanie adaptacyjne,
- ciągłe zmiany,
- szybkie dostarczanie efektów,
- elastyczny rozwój.
Głównym założeniem Agile jest skrócenie terminów realizacji zleceń oraz zbieraniu informacji zwrotnych. Dzięki takiemu podejściu zespoły stają się bardziej elastyczne, a użytkownicy znacznie szybciej otrzymują udoskonalony produkt.
Agile zbudowane jest z kilku elementów, takich jak:
- wyobrażenie (co chcemy zbudować, z kim, jakie normy przyjąć),
- spekulacja (plan, estymacja kosztów, określenie zagrożeń),
- eksploracja (budowa produktu, spotkania, usuwanie problemów),
- adaptacja (ocena produktu, burza mózgów, zmiana funkcjonalności, porównanie postępu prac),
- powrót do spekulacji w razie konieczności (ponowne spekulacje i określenie zmian),
- zamknięcie (uzgodnienie kwestii finansowych, przydzielenie członków zespołu, podsumowanie projektu).
Metodyka Agile – podstawowe wartości
Wśród kluczowych aspektów dla metodologii Agile znalazły się takie oto wartości:
- ludzie i interakcje cenniejsi niż procesy i narzędzia,
- poprawnie działający produkt jest cenniejszy od szczegółowej dokumentacji,
- współpraca z klientem jest najważniejsza, a już na pewno ważniejsza od negocjacji umów,
- reagowanie na zmiany jest ważniejsze niż realizacja założonego na początku planu.
Tak naprawdę wszystkie powyższe elementy są wartościowe, jednak niektóre są ważniejsze w perspektywie efektywnej współpracy i skutecznego działania.
Agile – kluczowe pojęcia
Wokół Agile narodziło się wiele sformułowań, które mogą być niezrozumiałe. Poniżej znajdują się najczęściej stosowane pojęcia.
Sprinty
Sprint to czas wyznaczony na realizację określonej liczby zadań. W skład każdego sprintu wchodzi określona liczba historyjek użytkownika.
Historyjki użytkownika
Historyjki użytkownika to kluczowe funkcje lub wymagania, które powinny zostać uwzględnione w projekcie. Każdej historyjce przypisuje się liczbę punktów, określającą stopień trudności realizacji.
Backlog
Backlog to lista funkcji i historyjek użytkownika, wokół których ma być realizowany projekt. Wraz z rozpoczęciem nowego sprintu do zadań w backlogu dodawane są kolejne historyjki.
Scrum Master
Scrum Master to ktoś w rodzaju kierownika projektu, który odpowiada za utrzymanie procesów i uzyskanie korzystnych wyników w zespole. Ponadto służy wsparciem, gdy pojawiają się przeszkody.
Retrospektywy
Retrospektywy to spotkania organizowane po ukończeniu każdego sprintu, aby omówić przebieg realizacji wyznaczonych zadań.