Co zrobić, jeśli firmę spotyka hejt w Internecie? Sprawdzone sposoby wyjścia z kryzysu

W Internecie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, wymiana opinii i ocen jest niemal swobodna. To powoduje, że marka obecna w sieci może szybko stać się obiektem mowy nienawiści, np. ze strony niezadowolonych klientów lub nieuczciwej konkurencji. Obraźliwe komentarze mogą okazać się krzywdzące dla przedsiębiorcy i prowadzić do poważnych skutków biznesowych. Jak sobie poradzić, jeśli padłeś ofiarą hejtu?

Czy każda negatywna opinia to hejt? Sprawdź, kiedy Twoja firma pada ofiarą hejtu

Hejt w internecie to zjawisko względnie nowe, a przy tym o bardzo negatywnym wydźwięku. Polega na zamieszczaniu w sieci często nieprawdziwych komentarzy czy ocen użytkowników. Zdarza się, działania hejtera to kampania celowo wymierzona w daną markę. Konsekwencje hejtu mogą być bardzo poważne dla jego działalności.

Trzeba pamiętać, że hejterski komentarz to nie tylko negatywna opinia — do jej wyrażenia ma w końcu prawo każdy użytkownik Internetu, a zwłaszcza niezadowolony klient. Hejt traktowany jest jednak przez organy ścigania jako przestępstwo podlegające karze ograniczenia wolności lub grzywny. Jego skutki to np. naruszenie dóbr osobistych przedsiębiorcy (w tym wypadku wizerunku).

Hejt internetowy dotykający osobę prywatną może nadszarpnąć poczucie własnej wartości ofiary hejtu. Natomiast firmę to zjawisko na utratę zaufania potrzebnego do utrzymania grona klientów i prowadzenia biznesu.

Jak zdiagnozować, czy zjawisko hejtu dotknęło Twój biznes? Hejt w internecie to przede wszystkim obraźliwe komentarze i agresywne zachowanie, którego celem jest poniżenie, upokorzenie czy ogólnie zaszkodzenie przedsiębiorcy, np. z powodu przynależności narodowej. Taką mowę nienawiści cechuje brak merytorycznych argumentów. Zastępuje je krytyka bez uzasadnienia.

Negatywne opinie czy komentarze mają natomiast charakter krytyki konstruktywnej. Intencją ich autorów jest zwykle wskazanie słabości na podstawie dokładnej analizy działalności firmy w celu poprawy jakości jej usług. Wydaje się więc, że hejt w Internecie można stosunkowo łatwo rozpoznać.

5 sposobów radzenia sobie z hejtem w opiniach Google

Z hejtem w sieci można sobie poradzić, choć wszystko zależy od przyczyny problemu i rodzaju działalności. Do pewnego stopnia ofiara hejtu może sama uporać się z taką agresją, np. poprzez:

  • poproszenie o pozostawienie pozytywnych opinii zadowolonych klientów lub współpracowników,
  • dbanie o komunikację z klientami, odpowiadając na ich opinie w odpowiedni sposób,
  • zgłoszenie negatywnych komentarzy do supportu Google (choć nie zawsze taki wniosek zostanie przyjęty),
  • podjęcie kroków prawnych w stosunku do hejtera z oskarżenia prywatnego,
  • zgłoszenie się do specjalistów po pomoc przy eliminowaniu negatywnych komentarzy w Internecie.

Warto podkreślić, że hejt w sieci często klasyfikuje się jako zniesławienie i na tej podstawie wszczynane jest postępowanie karne. Stosowanie mowy nienawiści w przestrzeni publicznej może nawet podlegać karze ograniczenia wolności do 12 miesięcy.

W skrajnych przypadkach nienawiść i hejterskie komentarze mogą przybrać tak szeroką skalę, że ofiara nie będzie w stanie sama się z tym uporać. Właśnie wtedy z pomocą przychodzi zespół fachowców, który dokładnie przeanalizuje Twoją sytuację i pomoże wyjść z kryzysu.

Profesjonalna pomoc z hejtem w opiniach Google — sprawdź, w jaki sposób mogą pomóc eksperci

Niestety Google nie zawsze przychylnie patrzy na prośby o usunięcie negatywnych opinii. Tymczasem długotrwały hejt w Internecie może mieć poważne skutki dla Twojego biznesu i wizerunku marki. Potencjalni klienci czy kontrahenci zwracają uwagę na niepochlebne recenzje, a nie na pozytywne komentarze.

Choćby z tego powodu warto nie tylko natychmiast reagować, gdy wokół Twojej wizytówki uaktywnią się hejterzy, ale też nie dopuszczać, aby w ogóle doszło zniewagi i pomówienia. W działaniach z tych obszarów specjalizuje się Good Opinion.

Jej zespół ma świadomość, jak ważne jest kreowanie pozytywnego wizerunku w sieci i jak poważne skutki może za sobą nieść hejt. Good Opinion zadba dla Ciebie o monitoring mediów, dodawanie i usuwanie opinii w Google, a także w porę zaalarmuje, jeśli wykryje pierwsze symptomy hejtu.

Zarządzanie opiniami w Google odbywa się zgodnie z przepisami prawa i w najlepiej pojętym interesie klienta, przy ścisłej współpracy z nim. Ogranicz więc ryzyko i zadbaj o pozytywny przekaz swojej marki. Sprawdź, które rozwiązania proponowane przez Good Opinion pomogą Ci w prowadzeniu biznesu!

Poprzedni artykułCity break we dwoje czy warsztaty dla par na Kaszubach?
Następny artykułNaprawa wózków widłowych- klucz do niezawodności i efektywności Twojego magazynu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj