Jak budować organizacje zorientowane na ludzi?

Konkurencja w biznesie nie dotyczy już tylko jakości produktów i usług. Organizacje muszą również tworzyć miejsce pracy przyjazne ludziom, zorientowane na ich potrzeby, aby m.in. móc realizować strategię biznesową oraz podnosić efektywność zespołów. Ponadto działania tego typu pozwalają ograniczać koszty związane z rotacją pracowników. Relacje międzyludzkie i szeroko rozumiana kultura organizacji ma zarówno wpływ na efektywność firmy, jak i na jej wizerunek w oczach osób, które mogą być zainteresowane zatrudnieniem. Jak w takim razie budować organizacje zorientowane na ludzi?

Czym jest organizacja zorientowana na ludzi?

Wymagania rynku, na którym działa dana firma, często wydają się nieubłagane. Liczy się tylko dostarczanie towarów i usług najwyższej jakości bez zwracania uwagę na wpływ, jaki wywiera ten proces. Organizacja zorientowana na ludzi inaczej postrzega realia biznesowe. Jest nie tylko efektywna, ale przede wszystkim rozumie, że nie jest osobną wyspą, ale funkcjonuje w otoczeniu społeczno-ekonomicznym, które ma na nią wpływ. Stąd podejmowanie decyzji biznesowych czy budowa kultury organizacyjnych powinno uwzględniać kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz ludzkimi potrzebami. Innymi słowy, organizacja tego typu stawia człowieka ponad procedury czy wynik finansowy, pozwala ludziom wyrażać siebie i rozwijać się w ramach codziennej pracy.

Cechy organizacji human-centred

Wymienione poniżej przykłady obrazują firmę, która w swoich decyzjach i kulturze organizacyjnej chce efektywnie wykorzystać potencjał swoich pracowników, ale jednocześnie ma na uwadze ich dobrostan. Jedną z cech będzie więc angażowanie algorytmów i maszyn do powtarzalnych i nierozwijających zadań. Dzięki temu pracownicy mogą zająć się innowacjami i kwestiami wymagającymi kreatywności, zamiast grzęznąć w procedurach i kwestiach formalnych, które tak naprawdę nie wymagają ich pełnej uwagi.

Ponadto organizacja zorientowana na ludzi stawia na naukę poprzez doświadczenie. Oznacza to, że pracownicy mogą podejmować samodzielne decyzje i biorą za nie odpowiedzialność. Jednocześnie firma rozumie, że błędy są naturalną koleją wszystkich działań, a gorszy jest strach przed zrobieniem jakiegokolwiek kroku. Co równie istotne, pracownicy są traktowani z takim samym szacunkiem, jak klienci organizacji, a więc nie mówi się o nich, jak o kosztach. Poza tym wśród liderów panuje chęć rozwoju, efektywność, ale jednocześnie empatia, dzięki której firma jest przestrzenią dyskusji o zdrowiu psychicznym, inkluzywności czy zagrożeniach, jakie biznes może tworzyć wobec środowiska naturalnego.

Zobacz także: https://www.impactinternational.com/polska/blog/dwie-zasady-i-trzy-praktyki-budowania-organizacji-human-centric

Jak stworzyć firmę zorientowaną na ludzi?

Zmiany w kulturze organizacyjnej często oznaczają znaczące przewartościowanie dotychczasowych procedur, kompetencji oraz stylów zarządzania. Może to również wpłynąć na cele biznesu jako takiego. Dlatego przed transformacją w tym kierunku warto sięgnąć po wsparcie partnera, który wie, jak zdefiniować obszary w firmie, które wymagają dodatkowej pracy. W Impact tworzymy w ten sposób programy rozwojowe pomagające firmom zyskać ludzkie oblicze zarówno w działaniach na zewnątrz, jak i wewnątrz.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here