Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia każdej działalności gospodarczej. Przezorny i świadomy tego przedsiębiorca, powinien jednak zrobić wszystko, aby to ryzyko zminimalizować. Podjęcie współpracy z nowym partnerem biznesowym zawsze wiążę się z pewnego rodzaju obawami – czy jest wypłacalny, rzetelny i słowny. Niektóre z odpowiedzi można poznać dopiero w trakcie współpracy, ale na część z nich można poszukać odpowiedzi wcześniej – weryfikując kontrahenta. Jak skutecznie sprawdzić kontrahenta i zminimalizować tym samym ryzyko w relacjach biznesowych?
Jak sprawdzić kontrahenta na własną rękę
Pierwszym, najprostszym i bezkosztowym w realizacji sposobem na sprawdzenie kontrahenta jest zrobienie tego na własną rękę. Skorzystać można z ogólnodostępnych baz danych, dotyczących prowadzenia działalności gospodarczych jak CEIDG czy KRS. Nie można wyciągnąć z nich wielu informacji, ale można chociażby zweryfikować, czy potencjalny partner biznesowy prowadzi w ogóle działalność. Warto zawsze poszukać opinii na temat firmy w internecie – jeśli negatywnych komentarzy od klientów i współpracowników jest wiele, może oznaczać to, że coś jest na rzeczy i warto sprawdzić dokładniej. Nie zaszkodzi również sprawdzić, czy firma nie chwali się certyfikatami lub atestami, które znacznie podnoszą jej wiarygodność.
Weryfikacja kontrahenta – fachowa pomoc
Jeśli przedsiębiorca ma poważne obawy, co do wiarygodności partnera biznesowego lub podjęta współpraca ma być w dużej skali i może wiązać się z większym ryzykiem, zdecydowanie warto skorzystać z usług firm, które pomogą zweryfikować kontrahenta. Przykład takiego rodzaju usług można znaleźć pod linkiem: https://faktoria.pl/bezpieczny-kontrahent. Odnosząc się do tej oferty, można zauważyć, że sprawdzenie kontrahenta odbywa się na kilku poziomach – tylko od woli przedsiębiorcy zależy, jak dokładnie chce weryfikować swojego partnera biznesowego. Jedyną informacją, którą trzeba podać, jest numer NIP firmy. W zależności od wybranego wariantu w zamian można otrzymać informację pozytywną lub negatywną na temat danego przedsiębiorstwa. W tym drugim wypadku trzeba jednak pamiętać, że może ona wynikać ze zbyt małej ilości danych, aby z pełnym przekonaniem pozytywnie zarekomendować współpracę. Przy wyborze bardziej szczegółowego sprawdzenia można otrzymać też raport do samodzielnej interpretacji, a także szczegółową analizę przygotowaną przez analityka zajmującego się oceną ryzyka.
Sprawdzenie kontrahenta – nie należy się tego obawiać
W biznesie, oprócz twardych danych i wyliczeń, ważne jest również zaufanie. To dzięki niemu można osiągnąć lepsze rezultaty, zdobyć lojalnych klientów i pewnych partnerów. Na to zaufanie trzeba jednak zapracować, a sprawdzenie kontrahenta można potraktować jako pierwszy krok ku temu. W końcu, jeśli ktoś chce prowadzić interesy z przedsiębiorstwem, ma czyste intencje i liczy na obopólną korzyść, nie powinien mieć nic do ukrycia.
/ Artykuł sponsorowany /